2021 בשיווק הדיגיטלי: הצפוי
פרטיות וזהות
תקנות ה-GDPR נכנסו לתוקף כבר לפני שלוש שנים. בשנתיים הראשונות ראינו כיצד מרבית העסקים הבינלאומיים הגדולים מתאימים את מדיניות הפרטיות שלהם לתקנות החדשות של האיחוד האירופי. לפחות בחלק של ה-cookie consent, שזה החלק שמטריד את רוב המשווקים, אנו רואים יישור קו של העסקים מול התקנות. עם זאת, בשנה הקרובה החבל עשוי להתהדק עוד יותר. ההנחיות המקוריות של ה-EU השאירו מרחב מסויים לחופש פעולה של הארצות השונות. כך, למשל, באיטליה ה-consent היה תקף אם פשוט הייתם פשוט ממשיכים לגלוש באתר או לגלול מטה. כעת הפרלמנט האיטלקי מתכוון לדון בהחמרה של תהליך מתן ההסכמה לאיסוף מידע מגולשי האתר, באופן שיתאים יותר לנורמה (אישור אקטיבי).
רק בשנה האחרונה למדנו כיצד ה-GDPR באמת הולך ליצור בעיה בניהול השוטף של הקמפיינים. באמצע השנה אפל הודיעה על מדיניות הפרטיות החדשה שלה במערכת ההפעלה iOS14, אשר כתוצאה מיישומה מערכות פרסום כגון פייסבוק לא יוכלו להמשיך לקבל מידע אודות התנהגות המשתמשים, ולדווח עליו הלאה למפרסמים (שעושים שימוש במידע לצורך אופטימזציית הפרסום). המצב התפתח למאבק ראש בראש בין פייסבוק לאפל, והוא צפוי להחריף בשנה האזרחית החדשה.
ככל הנראה ב-2021 נצטרך ללמוד איך לנהל את הקמפיינים עם פחות מידע על איוונטים והמרות, לעשות שימוש בהסקה סטטיסטית ולקבל יותר החלטות בתנאי אי ודאות.
צמיחה כלכלית
לאחר שבשנת 2020 התוצר העולמי ירד בקרב הכלכלות המפותחות ב-כ5.8% (הירידה הגדולה ביותר מאז שנת 1929), ארגון "קרן המטבע העולמי" צופה כי רשימת המדינות המופתחות, אליה שייכת ישראל, תציג ב-2021 צמיחה של כמעט 4% (הצמיחה הגבוהה ביותר מאז שנת 2000). עבור מדינת ישראל הצפי של "קרן המטבע העולמי" הוא צמיחה של 4.9%! זהו נתון הצמיחה הטוב ביותר בישראל מאז השנים 2010-2011 בהם התאוששה הכלכלה המקומית ממשבר הסאב-פריים.
כמו כן, שורת ההנפקות המתוכננות של חברות סטארטאפ ישראליות בבורסות העולמיות, עשוייה לתת מוטיבציה לקרנות הון-סיכון להגדיל את ההשקעות בישראל.
לפי "כלכליסט", נכון להיום, רשימת הסטארטאפים שעשויים להיות מונפקים בבורסת הנאסד"ק בשנת 2021 מכילה את: סימיליארווב, אאווטבריין, טאבולה, מאנדיי, איירון סורס ועוד.
בעשור האחרון, שלא כמו בשנות ה-90 וה-2000, הסאטרטאפים הישראלים הוכיחו שלא רק שהידע לפיתוח הטכנולוגיה נמצא כאן, אלא גם הכשרון לבניית מוצרים ומותגים על בסיס הטכנולוגיה נוכח בישראל. להגדלת ההשקעות בסטארטאפים ישראלים יש השפעה ישירה וחיובית על ענף השיווק הדיגיטלי המקומי, אשר נהנה מהתרחבות הביקוש לניהול פעילויות שיווק אונליין, ומתקציבי פרסום גדולים יותר.
רכישות ישירות
ב-2020 ראינו כיצד פייסבוק וגוגל מקדמים את מוצרי השופינג שלהם. פייסבוק השיקו את הפייסבוק שופס, וגוגל את ה-Google Shopping Actions (עדיין לא בישראל).
כמו כן, שתי החברות מקדמות באופן אקטיבי את הצטרפותם של עסקים קמעונאים למערכות שלהן. גוגל הציעה לבעלי חנויות להעלות את הסחורה שלהם למערכת ה-Google Merchant אשר עד כה שימשה אך ורק מפרסמים בתשלום, בהבטחה שמוצרים שיועלו למערכת יקבלו חשיפה אורגנית בחינם. ואילו פייסבוק הוסיפה כפתורי רכישה לחשבונות ווטסאפ ו-אינסטגרם עסקיים המשמשים קמעונאים רבים לצורך שירות לקוחות ושיווק אורגני. ביחד עם הסגרים הרבים במהלך השנה, קמעונאים הצטרפו בהמוניהם למעגל הדיגיטלי בעל כורחם. כעת ניתן לצפות כי במהלך 2021 הם גם יתחילו להשקיע תקציבים מסוימים בפרסום דיגיטלי.
מבחינת פייסבוק ו-גוגל כיוון המגמה הוא ברור: שתיהן שואפות לשלוט בכל שרשרת השיווק של העסקים, החל משלב ההיכרות עם המותג ועד לרכישה בחנות. אם מערכות הפרסום שלהם יישכנעו קמעונאים וסוחרים שעדיף לנהל את תהליך הרכישה בתוך הפלטפטורמות מאשר באתר עצמאי שיש לעצב ולתחזק, נראה הרבה יותר תקציבי פרסום זורמים לפלטפורמות האלו.
SEO זה ברנדינג
תחום קידום האתרים שבאנגלית נקרא Search Engine Optimization (אופטימיזציה למנועי חיפוש), תמיד צומח בזמן משבר. כאשר התקציבים לפרסום מקוצצים, יש יותר מוטיבציה להשקיע במקורות תנועה אורגניים אשר לא דורשים הזרמה שוטפת של תקציבים.
כמו כן, הנהירה הקמעונאית למסחר האלקטרוני שראינו השנה רק תחזק את הביקוש לשירותים בתחום. קידום אתרים ב-2021 הוא הרבה יותר ממה שהרוב מכירים. לא מדובר רק בקידום האתר בדירוג לתוצאות חיפוש מסויימת, אלא ממש בהתאמת לתצוגה אופטימלית של העסק במנוע החיפוש של גוגל אשר כוללת הרבה יותר ממשקים מאשר עמוד תוצאות החיפוש לבדו.
פעולות בסיסיות כמו מציאת מספר טלפון של עסק, עשויה לקחת הרבה יותר זמן אם העסק לא קיים במערכת Google My Business. כמו כן, מציאת כתובת לניווט בזריזות לא אפשרית אם בית העסק טרם הוסיף את מיקומו בגוגל מפות.
SEO ב-2021 יביא לשינוי בתודעה. להיות מדורג ראשון כבר לא מספיק. השאלה היא איך אתה נראה כשאתה ראשון, מה הביקורות אומרות עליך וכן עד כמה אתה זמין ונגיש. התשובות לשאלות האלה הופכות מתעניינים ללקוחות. תחום ה-SEO יצטרך להתמודד עם השאלות האלה לא פחות מאשר עם שאלת בניית הקישורים ויצירת התוכן.
תגובה אחת
מושקע ובהיר ומעורר מחשבה
תודה