מי ימצמץ ראשון: פייסבוק Vs אוסטרליה. מדוע פייסבוק חסמה אתרי חדשות וממשל אוסטרליים

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב telegram
Telegram
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram

נכתב ע"י יורי שוב

מלווה חברות וארגונים בשלבי התכנון ו-הביצוע של אסטרטגיות דיגיטל, בדגש על ניהול ערוצי פרסום, קמפיינים ממומנים, דאטה ואנליטיקה. מייסד ו-VP Growth בחברת טופנדה המתמחה בהענקת שירותי שיווק מקצועיים לחברות סטארטאפ וטכנולוגיה.

פייסבוק מימשה את איומיה וחסמה שיתוף והעלאה של תוכן חדשותי באוסטרליה. לאחר שגם אתרי ממשל אוסטרליים נפגעו, פייסבוק חשופה יותר מתמיד לביקורת.

ב-17 לפברואר, פייסבוק מימשה את הבטחתה מה-31 לאוגוסט השנה, לחסום שיתוף תוכן מאתרי חדשות באוסטרליה.

ההחלטה של פייסבוק באה בעקבות העברת חוק בקריאה שלישית בבית הנבחרים האוסטרלי, אשר יחייב את פייסבוק לשלם תמלוגים לאתרי חדשות על הפצת הקישורים למאמרים שלהם ברשת החברתית ע"י גולשים והן ע"י אתרי החדשות עצמם (כדי שהחוק יתקבל, עליו לעבור ב-3 קריאות גם בסנאט. ב-22 לפברואר החוק יועבר לקריאה שניה בסנאט).

בהודעתה הרשמית, פייסבוק טוענת כי "החוק החדש מייצג הבנה שגויה מיסודה אודות מערכת היחסים בין הפלטפורמה למו"לים אשר עושים בה שימוש לטובת שיתוף תוכן חדשותי". כמו כן, בפייסבוק ציינו כי "נאלצנו לבחור בין האופציה לציית לחוק שמתעלם מהמציאות בה מתקיימים יחסינו אלו, לבין הפסקת שיתוף החדשות בפלטפורמה שלנו באוסטריה. בלב כבד, אנו בוחרים באפשרות השניה".

פייסבוק הסבירה כיצד החלטתה תשפיע על בעלי העניין בפרשה:

  1. מו"לים אוסטרליים: תחסם בפניהם האפשרות לעלות או לשתף כל סוג של תוכן דרך דפי פייסבוק.
  2. מו"לים בינלאומיים: התכנים אותם יעלו או ישתפו דרך דפי הפייסבוק לא יוצגו באוסטרליה.
  3. משתמשי פייסבוק תושבי אוסטרליה: לא יוכלו לצפות בתוכן חדשותי ממו"לים אוסטרליים או בינלאומיים המתפרסם בפלטפורמה, וכן לא יוכלו לשתף תוכן כזה.
  4. משתמשי פייסבוק בעולם: לא יוכלו לצפות בתוכן חדשותי ממו"לים אוסטרליים, וכן לא יוכלו לשתף תוכן זה.

כמו כן, בפייסבוק ציינו כי החברה מקווה שבעתיד הממשלה האוסטרלית תכיר בערך שפייסבוק מספקת, ותבחר לעבוד עם החברה בשיתוף פעולה ולטובת חיזוק השותפות עם מו"לים.

פייסבוק שיתפה דוח אשר מסכם את תמיכתה במו"לים אוסטרליים במהלך 3 השנים האחרונות, לרבות תמיכה פיננסית. 

מיד לאחר יישום ההחלטה בידי פייסבוק, התבטא ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, כי פייסבוק "אינפרדה" (unfriended) את אוסטרליה. מוריסון טען כי פייסבוק הורידה מהפלטפורמה שלה גם מידע חיוני בנוגע לשירותי בריאות וחירום במדינה.


 בעקבות הביקורת, פייסבוק החזירה לגופי ממשל אוסטרליים, לרבות משרד הבריאות האוסטרלי, את האפשרות לפרסם פוסטים בפלטפורמה.

אף כי פייסבוק עומדת על זכותה המלאה לעיצוב שיתוף הפעולה שלה מול גופים נוספים בהתאם למטורתיה העסקיות, וכל עוד שאינה עוברת על החוק, נראה כי התנהגותה גוררת גם ביקורת ציבורית.

אפליקציית המובייל של רשות השידור הציבורי האוסטרלית (המקבילה של "כאן" הישראלית), כבשה את ראש טבלת הדירוג של האפילקציות הפופלריות ביותר באוסטרליה (לפי כמות הורדות).

חברה נוספת שעלולה להפגע מהחקיקה החדשה באוסטרליה הינה חברת גוגל, אשר בחודש ינואר הסירה מספר אתרי חדשות אוסטרליים מתוצאות החיפוש בשירות ה-Google News שלה. מאוחר יותר, גוגל אף איימה להפסיק לחלוטין את שירות החיפוש שלה באוסטרליה.

אולם, בחודש האחרון, גוגל הגיעה לסיכום עם 3 מו"לים אוסטרליים גדולים בנוגע להצגת התוכן החדשותי שלהם במנוע החיפוש תמורת דמי רשיון או תמלוגים. המהלך של גוגל מהווה המשך למדיניות שנקטה בצרפת, בה התקבלה חקיקה ברוח דומה, כאשר בחודש ינואר גוגל חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם ההתאחדות הצרפתית לעיתונות.

חשוב לציין כי בשנים האחרונות גוגל ופייסבוק פעלו לטובת חיזוק מערכת היחסים עם מו"לים. גוגל אף משקיעה כ-מיליארד דולר במענקים לאתרי חדשות באירופה.

האם על גוגל ופייסבוק להתחלק ברווחי הכנסות הפרסום שלהן עם יצרניות תוכן? זאת שאלה מורכבת המחייבת להגדיר תחילה ערכים רצויים של צדק ומוסר בעסקים, כמו גם לקבוע את מידת המעורבות הרצויה של ממשלות במערכות יחסים עסקיות. לסקירה יותר מקיפה מוזמנים לקרוא את המאמר שלנו בנושא >>> "גוגל ו-פייסבוק מרחיבות שיתופי פעולה עם אתרי חדשות, מדוע?"

רוצה לקבל את כל העדכונים כשהם חמים?

יותר מ-1,000 מקצועני שיווק כבר הצטרפו לרשימת התפוצה במייל

כתובות נוספות שיעניינו אותך

רייטינג הטלוויזיה לאנשי דיגיטל טרגטת

רייטינג הטלוויזיה – מדריך מקיף לאנשי דיגיטל

פרסום באינטרנט הוא המובן מאליו בימינו. אף כי מאז 2019 יותר ממחצית מתקציבי הפרסום בעולם מופנים לדיגיטל, הדרך של הענף לפסגה לא בהכרח הייתה חלקה ומהירה. בואו נראה כיצד התפתח הפרסום באינטרנט בשלושת העשורים האחרונים…

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

עדכון חדשות שיווק דיגיטלי שבועי. הישארו מעודכנים עם הידיעות המשפיעות ביותר בעולם השיווק הדיגיטלי.

תגיד שמעת שגוגל...

רוצה להישאר בעניינים עם כל הדברים החשובים שקרו בעולם השיווק הדיגיטלי? אף אחד לא צריך לדעת שאנחנו דואגים לך ככה

דילוג לתוכן