הטעות הגורלית שעלתה לפפסי מיליארדים

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב telegram
Telegram
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram

נכתב ע"י רוברט נחום

מייסד ומנכ"ל טופנדה. מומחה שיווק וקידום אפליקציות, ASO, יועץ לחברות בתחומי השיווק הדיגיטלי, המובייל ו-התוכן.

בתחילת שנות ה-90 ניסתה חברת פפסי להיכנס לשוק ה-12 בגודלו בעולם בתחום המשקאות הקלים – הפיליפינים, בו שלטה באותו הזמן חברת קוקה קולה. בניסיון להצליח לחדור לשוק הפיליפיני, החליטה פפסי לערוך קמפיין גדול במסגרתו הוטבעו מספרים על תחתית פקקי הבקבוקים, כאשר כל מספר זיכה את המחזיק בו סכום כסף מסויים. פפסי לא חשפה מראש את שווי הפרס מאחורי כל מספר ותכננה להכריז על שווי המספרים בסיום המבצע.

במסגרת המבצע תכננה פפסי לחלק פרסים בסכום כולל של 2 מיליון דולר, מתוכם כמות גדולה של פרסים בסכומים קטנים ו-2 פרסים גדולים בשווי 40,000 דולר כל אחד. במהלך החודשיים בהם נערך המבצע הצליחה פפסי להגדיל את ה-Market share של החברה בפיליפינים מ-4 אחוז לכמעט 30 אחוז.

אך למרות ההצלחה והתכנון של פפסי, בגלל טעות בחברה שעזרה לפפסי בהגרלה, יוצרו 800,000 בקבוקים שעל הפקק שלהם הוטבעו הספרות ״349״ – המספר שיזכה את המחזיק בו בפרס הגדול, סה״כ שווי כל הבקבוקים עם המספר הזוכה עמד על 32 מיליארד דולר.

פפסי, שביקשה מפורשות מכל הספקים שלה שלא להטביע את המספר הזה על אף פקק ותכננה לייצר ולשלוח לפיליפינים בעצמה 2 בקבוקים עם המספר הזוכה, לא ידעה על הטעות שקרתה עד שהיה מאוחר מדי.

כשפפסי הבינה את גודל הטעות וכי אינה יכולה לספק את הפרס הגדול לכל אחד מבעלי המספרים הזוכים, הכריזה כי תעניק לכל אדם המחזיק בפקק עם המספר הזוכה 18 דולר בלבד, פתרון שעלה לה 8.7 מיליון דולר סה״כ. 

האנשים בפיליפינים כמובן לא היו מרוצים וקבוצה בשם ״349״ הוקמה והחלה בהפגנות מול בנייני ממשלה ומול המשרדים הראשיים של פפסי במדינה. ההפגנות התחממו והובילו למהומות קשות, עימותים מול שוטרים שהשתמשו בגז מדמיע נגד המפגינים, שריפה של יותר מ-30 משאיות של החברה ואף להרג של 5 אנשים ועשרות פצועים.

שנים מאוחר יותר התמודדה פפסי מול ההשלכות של הטעות שבוצעה, בבתי משפט שם נקבע כי הטעות שנעשתה לא קרתה בכוונת זדון ולמעשה החברה לא ביצעה שום פשע, וחשוב מכך מול התושבים הפיליפינים. בסופו של דבר, ההפסדים הכלכליים של פפסי הגיעו לסכום של כ-20 מיליון דולר והיא נאלצה להשקיע מאמצים רבים לתיקון השם הרע שנדבק למותג.

והכל בגלל טעות הדפסה.

מקור: Better Marketing

רוצה לקבל את כל העדכונים כשהם חמים?

יותר מ-1,000 מקצועני שיווק כבר הצטרפו לרשימת התפוצה במייל

כתובות נוספות שיעניינו אותך

רייטינג הטלוויזיה לאנשי דיגיטל טרגטת

רייטינג הטלוויזיה – מדריך מקיף לאנשי דיגיטל

פרסום באינטרנט הוא המובן מאליו בימינו. אף כי מאז 2019 יותר ממחצית מתקציבי הפרסום בעולם מופנים לדיגיטל, הדרך של הענף לפסגה לא בהכרח הייתה חלקה ומהירה. בואו נראה כיצד התפתח הפרסום באינטרנט בשלושת העשורים האחרונים…

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

עדכון חדשות שיווק דיגיטלי שבועי. הישארו מעודכנים עם הידיעות המשפיעות ביותר בעולם השיווק הדיגיטלי.

תגיד שמעת שגוגל...

רוצה להישאר בעניינים עם כל הדברים החשובים שקרו בעולם השיווק הדיגיטלי? אף אחד לא צריך לדעת שאנחנו דואגים לך ככה

דילוג לתוכן