זה כל הסטורי: אינסטגרם חושפת כיצד פועל אלגוריתם התוכן שלה

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב telegram
Telegram
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram

נכתב ע"י שירלי פרישקולניק

מאיירת, מעצבת וכותבת תוכן.

אינסטגרם פרסמה הודעה ארוכה בה היא מסבירה כי משתמשים רבים אינם מבינים כיצד המערכת שלה עובדת ולכן קשה להם לסמוך על אמינותה, בשל כך היא מעוניינת לשפוך מעט אור על מאחורי הקלעים של הפלטפורמה והטכנולוגיה שמנהלת אותה ומתכננת לפרסם סדרה של הסברים כשזה הראשון שבהם.

ההודעה מנסה לענות על שאלות כמו כיצד מחליטה המערכת אילו פוסטים להציג ראשונים, מדוע חלק מהפוסטים מקבלים יותר צפיות מפוסטים אחרים וכיצד מחליטה אינסטגרם מה להציג למשתמשים בלשונית ה-Explore.

לדברי אינסטגרם אחת ההנחות השגויות ביותר הנוגעות לפלטפורמה היא הקיום של ״האלגוריתם״. לדבריה אין לפלטפורמה אלגוריתם אחד המפקח על כל הפעולות של המשתמשים בפלטפורמה, אלא שילוב של מגוון אלגוריתמים, מסווגים ותהליכים שלכל אחד יש מטרה שונה.

כיצד פועל האלגוריתם של אינסטגרם

אינסטגרם מציינת כי כאשר הושקה האפליקציה, ב-2010, היא הורכבה מזרם תמונות אחיד לפי סדר כרונולוגי, אך עם גדילתה של הפלטפורמה והצטרפות של יותר ויותר משתמשים, נוצר הצורך בלשוניות שונות שיסדרו את הפוסטים המוצעים לצפיית המשתמשים, וכל אחת מהלשוניות משתמשת באלגוריתם מיוחד שנוצר עבורה על מנת ליצור חווית משתמש מוצלחת.

כל אלגוריתם בו משתמשת אינסטגרם מחולק למספר צעדים. ראשית יש להגדיר את המשתנים שברצונה לכלול בדירוג – לדוגמא בפיד הראשי ובסטוריז נכללים בדירוג כל הפוסטים העדכניים של החשבונות אחריהם עוקב אותו המשתמש. לאחר מכן נלקח כל המידע על הפוסטים שהועלו, על המשתמשים שהעלו אותם ועל העדפות המשתמש שצופה בהם, להם קוראת אינסטגרם ״סימנים״ ומציינת כי ישנם אלפי סימנים שונים, החל מזמני העלאת הפוסט ועד למכשיר ממנו הועלה ולתדירות הלייקים שהמשתמש מחלק. 

לדברי אינסטגרם, הסימנים החשובים ביותר, לפי סדר חשיבות גס, הם:

מידע על הפוסט

סימנים על הפופולריות של הפוסט (כמות הלייקים והתגובות), ומידע כולל כמו מתי פורסם, מה אורכו במקרה של וידיאו, מה המיקום ממנו פורסם.

מידע על המשתמש שפירסם את הפוסט

מידע שלדברי אינסטגרם אמור לסייע לה להבין כמה האדם שפרסם את הפוסט מעניין את המשתמש וכולל סימנים כמו מספר האינטרקציות ביניהם במהלך השבועות שקדמו לפרסום הפוסט.

פעילות המשתמש הצופה

עוזר להבנת תחומי העניין של המשתמש וכולל סימנים כמו כמויות הפוסטים שאהב, והסוג שלהם.

היסטוריית האינטרקציות

כמה המשתמשים מתקשרים ביניהם בפלטפורמה, על מנת להבין כמה משתמש מתעניין במשתמש אחר (כמו לדוגמא תגובה לפוסטים שלו).

לאחר איסוף כלל הסימנים האלו, מתבצעים ״ניחושים מושכלים״ לדברי אינסטגרם, שמטרתם להבין כיצד משתמש יגיב לפוסט מסוים. ישנן חמש אינטראקציות בעלות חשיבות רבה יותר עבור הפלטפורמה- מה הסבירות שמשתמש: יבלה מספר שניות בפוסט מסוים, יגיב עליו, יעשה לו לייק או ילחץ בעקבותיו על תמונת הפרופיל של המשתמש שהעלה אותו. ככל שיש סבירות גבוהה יותר שמשתמש ינקוט באחת מפעולות אלו וככל שיש משקל גבוה יותר לפעולות הללו, כך הפוסט יופיע גבוה יותר. אינסטגרם משנה את המשתנים הללו לעיתים על מנת לשפר את התהליך.

ישנם כמובן מקרים יוצאי דופן, בהם נכללים גורמים אחרים בשקלול, כמו לדוגמא ניסיון שלא להראות יותר מדי פוסטים מאותו אדם ברצף. עד לאחרונה סטוריז לא מקוריים, ששותפו ממשתמשים אחרים, נחשבו כבעלי ערך פחות, אך לאחרונה הם הפסיקו להיחשב נחותים יותר מסטוריז מקוריים. כמו כן, במקרים של פוסטים העוברים על כללי הקהילה, מפיצים מידע שקרי או מסכנים את ביטחון המשתמשים האחרים, אינסטגרם תתערב ולא תאפשר את הפצת התוכן הפוגעני, בפיד הראשי ובסטוריז ובכלל התוכן המשותף בפלטפורמה.

האלגוריתם בלשונית ה-Explore ובאינסטגרם Reels

דירוג לשונית ה-Explore, שמאגדת המלצות לתוכן שאינסטגרם מאמינה שהמשתמשים יאהבו. באיסוף התוכן ב-Explore, אינסטגרם משתמשת בסימנים כמו פוסטים שמשתמש עשה להם לייק, שמר או הגיב להם בעבר ומציעה למשתמש תוכן בנושאים קשורים או שמשתמשים דומים אהבו. לאחר איסוף התוכן המומלץ, תדרג אותו אינסטגרם בדומה לתוכן בפיד הראשי ובסטוריז, על בסיס הסבירות שמשתמש יבצע פעולה כלשהי, לפי הסימנים שנקבעו מראש.

התוכן ב-Reels, בדומה ללשונית ה-Explore, הוא לרוב מחשבונות לא מוכרים למשתמש שהוא אינו עוקב אחריהם. גם העומד מאחורי דירוג הצגת הפוסטים דומה ומסתמך על סימנים זהים.

כמו כן, מסבירה אינסטגרם כי משתמשים המעוניינים לשלוט בתוכן המוצג להם, יכולים לנקוט במספר צעדים:

בחירת החברים הקרובים להם

משתמשים יכולים לבחור את החברים הקרובים שלהם כך שהתוכן שהם מעלים יוצג עבורה בפיד הסטוריז ובפיד הראשי.

השתקת חשבונות שאינם מעניינים יותר

משתמש יכול לעשות מיוט לחשבונות שאינו מתעניין בהם נכון לעכשיו, אך עדיין לא רוצה להפסיק לעקוב אחריהם באופן מוחלט, מבלי שבעל החשבון ידע שהושתק על ידו.

סימון תוכן מומלץ כ-״לא מעניין״

כאשר מופיע תוכן מומלץ בלשונית ה-Explore או בפיד הראשי, משתמש יכול לסמן אותו כלא מעניין על מנת שאינסטגרם לא תמליץ עבורו על תוכן דומה לו בעתיד.

בנוסף לכך אינסטגרם מסבירה כי הפלטפורמה מואשמת לא מעט בהשתקה (“shadowbanning”) על ידי משתמשים. המשתמשים סבורים כי העובדה שאינם מקבלים כמויות לייקים ותגובות מאוזנות לאורך זמן, נובעת מהשתקה על ידי המערכת של הפלטפורמה עצמה. היא מסבירה כי בשל כמויות התוכן, רוב העוקבים לא יצפו בתוכן שמעלה משתמש, כיוון שרובם צופים רק במחצית מהפיד שלהם. עם זאת, הפלטפורמה מודה כי היא יכול להיות שקופה יותר בנוגע למדיניות הסרת תוכן ומשתמשים ובהסברה על כיצד עובדת המערכת שלה.

למאמר המלא באתר אינסטגרם >>> about.instagram.com

רוצה לקבל את כל העדכונים כשהם חמים?

יותר מ-1,000 מקצועני שיווק כבר הצטרפו לרשימת התפוצה במייל

כתובות נוספות שיעניינו אותך

רייטינג הטלוויזיה לאנשי דיגיטל טרגטת

רייטינג הטלוויזיה – מדריך מקיף לאנשי דיגיטל

פרסום באינטרנט הוא המובן מאליו בימינו. אף כי מאז 2019 יותר ממחצית מתקציבי הפרסום בעולם מופנים לדיגיטל, הדרך של הענף לפסגה לא בהכרח הייתה חלקה ומהירה. בואו נראה כיצד התפתח הפרסום באינטרנט בשלושת העשורים האחרונים…

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

עדכון חדשות שיווק דיגיטלי שבועי. הישארו מעודכנים עם הידיעות המשפיעות ביותר בעולם השיווק הדיגיטלי.

תגיד שמעת שגוגל...

רוצה להישאר בעניינים עם כל הדברים החשובים שקרו בעולם השיווק הדיגיטלי? אף אחד לא צריך לדעת שאנחנו דואגים לך ככה

דילוג לתוכן