סודות הענק הסיני: כך תעשו קידום אתרים במנוע החיפוש הסיני הפופולרי ביותר – Baidu
נכתב ע"י דניאל כהנוב
דניאל כהנוב, מנכ"ל חברת Personas Media וראש מסלול לימודי שיווק דיגיטלי במכללת HackerU.
במאמר הזה ננסה לעסוק בתחום שלא מקבל בדרך כלל את עיקר תשומת הלב של קהילת מקדמי האתרים בעולם: מנוע החיפוש הסיני הפופולרי ביותר: Baidu. לשפה הסינית ולתרבות הסינית יש, כמובן, מאפיינים ייחודיים שבאים לידי ביטוי בכל אחד מן האספקטים של שימוש במנועי החיפוש ואיתור תוכן רלוונטי מצד קהל הגולשים. זאת הסיבה, שגם הדרך שבה ניגשים אנשי המקצוע לפרויקט קידום אתרים שקהל היעד העיקרי שלו עושה שימוש במנוע החיפוש הסיני, היא שונה וייחודית.
במהלך השנים, בוצעו לא מעט המון מחקרים על מנת לבדוק קורלציה בין יישומים שונים של אתרי אינטרנט לגורמי דירוג אפשריים של גוגל. בתוצאות המחקרים האלו עשו שימוש לא מעט חברות במהלך פרויקטים של קידום אתרים שבהם לקחו חלק. עם זאת, עד היום, מעטים הם המחקרים הסמנטיים שבוצעו על מנת לנתח את אופן הפעולה של Baidu.
הרבה מן המקדמים נוטים לחשוב על אופן הפעולה של מנועי חיפוש אחרים, ובפרט ביידו הסיני, במונחים המוכרים להם מעולם של גוגל. הדבר בא לידי ביטוי בהנחות היסוד המוכרות לצד המערבי של העולם, באשר לאורך המומלץ של כותרות מטא ותיאורי מטא, השימוש ברשימות כחלק מרכזי מן התוכן באתר, ההשפעה של שילוב תמונות באתר על היכולת לרתום ולגייס את דעת הקהל של הגולשים ולהשאיר אותם זמן רב יותר באתר, הבחירה של הדומיין שתחתיו ירוץ האתר, הסיגנליים החברתיים שמשדר האתר, היבטים טכניים שונים כמו קנוניזציה, ביצוע הפניות ועוד ועוד.
מחקר מקיף וחדש יחסית, שבוצע באמצע 2020, וניסה לשפוך אור על אופן הפעולה של מנוע החיפוש הסיני הענק, בדק את עשר התוצאות המובילות עבור 50,000 מונחי חיפוש בסינית, והעלה כמה וכמה תוצאות מפתיעות.
לפני שניגש לתוצאות המחקר וננסה להבין אותן לעומקן, נציין כמה עובדות חשובות על המחקר:
המחקר בדק מונחים שכוללים אותיות סיניות בלבד, ללא מספרים, אותיות בשפות אחרות.
המחקר בדק מונחים פשוטים יחסית בסינית, ולא עשה שימוש באותיות מורכבות במיוחד, אשר נפוצות בטוויאן או בהונג קונג.
המונחים היו באורך של 2 עד 8 אותיות סיניות.
המחקר עסק במספר עולמות תוכן שונים שכולם רלוונטים לתחום של קידום אתרים במנועי החיפוש. במאמר הזה נציג את עולמות התוכן העיקריים בהם עסק המחקר:
השפעת הבחירה של הדומיין
בקרב מקדמי אתרים שמתמחים בעבודה בסביבת מנוע החיפוש הסיני, הדעות חלוקות. חלק ממקדמי האתרים סבורים כי שימוש בדומיין עם סיומת cn יכול לייצר יתרון במסגרת פרויקט קידום אתרים שמטרתו שיפור הנראות של עמודי האתר השונים במנוע החיפוש הסיני. מקדמי אתרים אחרים סבורים כי גם אם קיים יתרון בשימוש בדומיין עם סיומת מקומית, הוא לא משמעותי מספיק כדי לייחס לו תכונות של פקטור מבחינת מנוע החיפוש.
נתוני המחקר עצמם מפתיעים: שימוש בדומיין מקומי או שימוש בדומיין כללי לא ייצר לכם יתרון מיוחד. הנתונים מראים שמבין 10 התוצאות המובילות עבור 50,000 מונחי חיפוש שונים, כ 50% מן העמודים משתייכים לדומיין כללי. יחד עם זאת, שימוש בדומיין מקומי עם סיומת cn איננו חיסרון בפני עצמו: כ 9% מן התוצאות מתייחסות לעמודי אינטרנט בעלי סיומת דומיין cn.
שימוש ב https
אחת השאלות המרכזיות בכל הקשור לקידום אתרים מתייחסת לשימוש ב https כפקטור דירוג מבחינת מנועי החיפוש. גוגל הצהירה מספר פעמים בעבר כי מבחינתה היא נותנת עדיפות לאתרים שמקפידים לשמור על הפרטיות של הגולשים העושים שימוש בתכני האתר באמצעות הצפנת התעבורה ושימוש בפרוטוקול https. גם ענקית החיפוש הסינית Baidu ציינה בהצהרה שלה מן העבר כי היא תעשה שימוש באופן הצפנת התעבורה כסיגנל לדירוג בתחום של קידום אתרים.
תוצאות המחקר, גם במקרה זה, מעט מפתיעות. אמנם כחמישים אחוזים מן העמודים בעשר התוצאות המובילות של מונחים רבים מתייחסים לעמודים העושים שימוש בפרוטוקול https, אולם כחמישים אחוזים אחרים מן התוצאות מובילים לעמודים שלא עושים שימוש בפרוטוקול המאובטח.
למעשה, למרות ההצהרה של ענקית החיפוש הסינית, לא ניתן למצוא קורלציה חד משמעית בין השימוש ב https ובין דירוג האתר, ולכן לא ניתן לקבוע ברמה גבוהה של ודאות כי מדובר בפקטור דירוג שיש לתת עליו את הדעת בכל פרויקט קידום אתרים.
עם זאת, ההמלצה הגורפת, למרות הנתונים הלא חד משמעיים בנושא הזה, היא כן לעשות שימוש בפרוטוקול https לצורך אבטחת התעבורה לאתר, גם מפני שמתודה זו מאפשרת להגן על תעבורת התקשורת ולמנוע ניסיונות לגניבת זהות של משתמשים באתר, וגם בשל העובדה שייתכן כי בעתיד, מנוע החיפוש של Baidu יכלול התייחסות רשמית אל https כפקטור דירוג לכל דבר ועניין.
שימוש בסאב דומיינים
שאלה נוספת וקריטית שרבים מקהילת מקדמי האתרים מתעסקים בה ככל שהדבר נוגע לעולם של קידום אתרים בגוגל, היא שאלת החלוקה לסאב דומיינים. אתרים רבים, הפועלים בשלוחות שונות בולם, או מספקים שירותים מעולמות תוכן שונים, נוהגים לעשות שימוש בסאב דומיינים על מנת לבצע חלוקה לוגית קשיחה בין תחומי עיסוק שונים של החברה.
על פי תוצאות המחקר שבוצע במהלך 2020, הרוב המוחלט של העמודים המדורגים בעשיריה הפותחת עבור שורה ארוכה של מונחים שנבדקו, משתייך לדומיינים מסוג www ולא לסאב דומיינים. עם זאת, התפיסה הרווחת שלמבצעי המחקר הייתה שלא מדובר בגורם דירוג רשמי, אלא בקורלציה טבעית של הנתונים, שכן לרוב, אתרים ראשיים וכלליים נוהגים להיות מדורגים טוב יותר במנועי החיפוש באופן כללי, ויש להם את התקציבים הדרושים ואת הגב הדרוש של הארגון שנמצא מאחור.
תוכן וסגנון הכתיבה
לשימוש בכתיבה מסורתית של האותיות בסין ישנה השפעה שלילית על היכולת להשיג דירוגים גבוהים – כך קובע המחקר שבוצע במהלך שנת 2020. ישנן מספר תצורות כתיבה מקובלות באזורים בהם ניכרת ההשפעה של התרבות הסינית. השתיים העיקריות הן תצורת הכתיבה המסורתית, הנהוגה בעיקר בהונג קונג וטיוואן, וכתיבה סינית מופשטת, הנהוגה באזורים אחרים.
המחקר מעלה כי רוב העמודים שדורגו בעשיריה הפותחת הכילו תכנים שנכתבו בתצורה המופשטת, ולמעשה, ככל שנכללו בין הטקסטים גם יותר אותיות שנכתבות בצורה המסורתית, כך בהתאמה ירדו הדירוגים של העמודים הרלוונטיים.
עוד מראה המחקר, כי הנפח היחסי שתופסות האותיות הסיניות בתכנים השונים עומד על כ 57%, כאשר 43% הנותרים מתייחסים לאותיות לטיניות, מספרים, וסימני קריאה שונים.
הנתונים מראים בבירור, כי בסופו של יום, מטרתו של מנוע חיפוש, לא משנה מאיזו תרבות הוא מגיע ומייצג, היא לשרת את קהל המשתמשים בו, ומאחר שהרוב המכריע של הגולשים נוהגים לעשות שימוש בשפה מופשטת ולא מסורתית, הדבר בא לידי ביטוי גם באמצעות תוצאות החיפוש המוגשות לקהל הגולשים.
כותרות ותיאורי מטא
בעולם המערבי, לטיוב של כותרות ותיאורי מטא ישנה חשיבות עצומה בכל הקשור לפרויקט קידום אתרים. כותרות מטא ותיאורי מטא הם למעשה רכיבים המוצגים למשתמש בדפי תוצאות החיפוש של מנוע החיפוש, אולם לא מהווים חלק אינטגרלי מן האתר, ולא מוצגים למבקרים באתר עצמו. תפקידם של כותרות המטא ותיאורי המטא הוא להוות את שער הכניסה לאתר, ולסייע לגולשים העושים שימוש במנוע החיפוש להבין האם תוצאת החיפוש רלוונטית לשאילתא שביצעו.
רבים מן המחקרים שנעשו על מנועי החיפוש המערביים התייחסו לא רק לעצם שילוב מילות מפתח בכותרות ותיאורי המטא, אלא גם לאורך המומלץ שלהם.
במחקר הנוכחי, זה שבוצע במהלך שנת 2020 ובתייחס למנוע החיפוש הסיני המוביל Baidu, עולות תוצאות מפתיעות למדי.
בעוד שהאורך המקסימלי של כותרת מטא הינו 32 אותיות, מצא המחקר כי הרוב המוחלט של האתרים שהעמודים שלהם דורגו בעשירה הפותחת עבור שורה של ביטויים עשו שימוש בלכל היותר 23 אותיות בכותרת המטא. לגבי תיאורי המטא התמונה דווקא הפוכה: בעוד שהאורך המקסימלי של תיאור מטא הינו 75 אותיות סיניות, הרי שלרוב, עמודי אתרים המדורגים היטב בעשיריה הפותחת עושים שימוש ב 98 אותיות בממוצע בתיאורי המטא.
אם כן, כותרות מטא קצרות יותר מן המקום השמור להן ותיאורי מטא ארוכים יותר מן המקום השמור להם – זוהי הפרקטיקה המקובלת בכל הקשור לעולם של קידום אתרים במנוע החיפוש Baidu – תופעה מפתיעה למדי.
רשתות חברתיות
בכל הקשור למנוע החיפוש של גוגל, לסיגנלים חברתיים ישנה משמעות גוברת והולכת בכל הקשור לחיזוק המותג בדפי תוצאות החיפוש. בנוסף, תוצאות החיפוש עצמן משקפות מעת לעת פרופילים חברתיים רלוונטיים בעת חיפוש אחר שם המותג, אולם לכל הדעות לא מדובר במסה קריטית של תוצאות חיפוש המכילות רפרנסים לעולמות של רשתות חברתיות.
במנוע החיפוש הסיני Baidu, עם זאת, הנתונים מלמדים על מגמה מעט שונה. 99% מן התוצאות המופיעות בעשיריה הפותחת של דפי תוצאות החיפוש במנוע החיפוש Baidu מתייחסות לערוץ רשת חברתית זה או אחר, נתון שהוא לכל הדעות גבוה וחריג, ומלמד על החשיבות של הרשת החברתית בחיי היום יום בסין.
כמות ואורך התוכן
אין ספק שכאן התוצאות אינן מפתיעות. בדיוק כפי שאורך התוכן, והמידה בה הוא מקיף את הנושא המדובר היא פקטור דירוג חשוב ביותר בעולם המערבי ובמנוע החיפוש של גוגל בפרט, כך גם מנוע החיפוש הסיני Baidu מייחס חשיבות לאיכות הכיסוי של התוכן ולאורכו.
במסגרת המחקר המדובר נמצא, כי עמודים בעשר התוצאות המובילות הם בעלי אורך ממוצע של 3194 אותיות, כאשר התוצאות המובילות מכילות, כמובן, את הטקסט המשמעותי ביותר ובאורך הרב ביותר.
כאשר חושבים על זה לעומק – אין כאן הפתעה מיוחדת. למנוע החיפוש יש אינטרס להציג לקהל הגולשים העושים בו שימוש את התוצאות שמכילות את התוכן המקיף ביותר, כדי לענות על הסוגיה שבגללה נפנו למנוע החיפוש מלכתחילה, ועל מנת לייצר להם חווית שימוש טובה במנוע החיפוש.
זאת גם הסיבה, שהשקעה מסיבית בתוכן איכותי ומשמעותי היא חלק בלתי נפרד מכל פרויקט קידום אתרים.
תמונות
לתמונות יש תפקיד מרכזי וחשוב בניהול של כמעט כל אתר אינטרנט. מלבד העובדה שתמונות מאפשרות למנהל האתר לשבור קטעי טקסט ארוכים ולבצע אתנחתא קלה לעיני הגולשים, תמונות גם מאפשרות קבלת תשומת הלב של קהל היעד, המחשה של רעיון כלשהו, הדגמה של אופן פעולה של סיסטם שמתואר סטקסט, ועוד. תמונות מאפשרות בנוסף להאריך בצורה משמעותית את משך הגלישה של הגולשים באתר, להקטין את שיעור הנטישה של גולשים המגיעים לאתר, להניע את הגולשים לפעולה, להגדיל את שיעור ההמרות, וכן את מספר הצפיות הממוצע בדפים לביקור.
המחקר שבוצע על מנת לשפוך מעט אור על אופן הפעולה של מנוע החיפוש הסיני הגדול Baidu מצא, כי תמונות אכן משחקות תפקיד חשוב גם בצד המזרחי של העולם. מן המחקר עלה, כי עשר התוצאות המובילות בדפי תוצאות החיפוש מכילות בממוצע 28 תמונות, כאשר ל60% מהן הוגדרה תגית האלט – תגית שתפקידה להגדיר טקסט אלטרנטיבי לתמונה, שמסייע בהנגשה של התמונה לבעלי לקויות ראיה, וביכולת של מנוע החיפוש להבין טוב יותר את הנושא שבו עוסק העמוד בו היא הוטמעה.
שימוש בטבלאות
מנועי החיפוש אוהבים מידע מובנה. אחת הסיבות שמידע שמסודרת בצורה מובנית הוא אהוד על מנועי החיפוש היא שמידע כזה מאפשר לאותם מנועים להבין בצורה מעמיקה יותר את התוכן המצוי באתר, להשוות אותו עם מקורות מידע אחרים ומקבילים, ולקבל רושם מהם היתרונות היחסיים של האתר בנישה שבה הוא פועל.
מנועי החיפוש השונים נוהגים לעשות שימוש במידע כזה, בין היתר על מנת להציג לגולשים במנועי החיפוש השונים תוצאות עשירות, שיכולות לספק לגולשים את המענה הדרוש להם כבר בדפי תוצאות החיפוש מבלי הצורך להיכנס לתוך האתר, ושם לסרוק אחר המידע המבוקש.
המחקר שבוצע על התוצאות המובילות במגוון רחב של תחומים וביטויי מפתח במנוע החיפוש הסיני Baidu, מצא כי 17.6% מהעמודים הכילו 8 טבלאות. מה אומר הנתון הזה? האם כדאי לכלול טבלאות עם נתונים מובנים בטבלה כדי לשפר את הסיכוי של עמודי האתר השונים להופיע במיקום ריאלי או אף גבוה בדפי תוצאות החיפוש של מנוע החיפוש הסיני הגדול? או שאולי אם רק קצת יותר משישית מתוצאות החיפוש מכילות טבלאות הדבר מעיד כי שימוש בטבלאות אינו מהווה פקטור דירוג משמעותי? ובכן, בכל הקשור ל – Baidu – הדעות בקרב מקדמים בקהילה משתנות ומגוונות.
רשימות
אנשים אוהבים רשימות. אחת הסיבות שאנשים אוהבים רשימות היא העובדה שרשימה מייצרת מסגרת לתוכן. כאשר אנשים מתחילים לקרוא מאמר שכותרות מתחילה ב "עשרה טיפים שווים ב…" הם יודעים למה לצפות. הם יכולים להעריך בזהירות את כמות ואיכות התוכן שהם יכולים לצפות לה באתר.
העובדה הזאת אינה פוסחת על מנוע החיפוש הסיני הגדול Baidu. מן המחקר עלה כי 88.7% מהעמודים הכילו בממוצע 10 רשימות לא ממוינות. כאן לכל הדעות מדובר בנתון מובהק: ניתן לקבוע ברמה גדולה של ודאות, כי תחת ההנחה שהמחקר דגם מונחי חיפוש בצורה מייצגת, הרי ששימוש ברשימות לא ממוינות (כלומר, רשימות של בולטים ולא של מספרים עם חשיבות לדירוג) יכול לסייע מאוד לאתר לשפר את הנראות שלו בדפי תוצאות החיפוש. זאת גם הסיבה שרבים מן התכנים שנכתבים בכל פרויקט קידום אתרים מתייחסים לאוסף של נקודות התייחסות המסודרות ברשימה.
עם זאת, הנתונים לגבי רשימות ממוינות הם שונים באופן מהותי: רק 7.9% מן התוצאות שהופיעו בעשיריה הפותחת במסגרת המחקר, הכילו בממוצע 2 רשימות ממוינות. ייתכן כי הדבר נובע מן העובדה ששימוש ברשימות ממוינות הוא פחות פרקטי ומקובל בכל הקשור להטמעה של אסטרטגיית תוכן כחלק מפרויקט קידום אתרים.
לסיכום
מחקרים אודות קורלציה בין דירוג עמודי אתר ובין פרמטרים שונים המתייחסים למאפיינים של אתרי אינטרנט קיימים בשפע ככל שהדבר נוגע לגוגל, מנוע החיפוש הגדול בעולם המערבי. אולם, מעטים הם הרבה יותר המחקרים שיכולים לשפוך אור על הפרמטרים שבהם עושה שימוש Baidu, מנוע החיפוש הגדול בסין, לצורך דירוג אתרים.
במחקר שבוצע במהלך שנת 2020, עלו מספר תובנות מפתיעות המתייחסות לסיכוי לדרג את עמודי האתר במיקומים גבוהים, בהתייחס למאפיינים כמו תגי הכותרת והתיאור של עמודי האתר, כמות התוכן באתר, השימוש בטבלאות, תמונות או רשימות, ההתייחסות לרשתות חברתיות, ובחירה נכונה של מבנה הדומיין.
בעוד שבחלק מן המקרים נרשמה קורלציה בין הפרמטרים שבהם ככל הנראה עושים שימוש מנועי החיפוש המערביים לאלו שעושה בהם שימוש מנוע החיפוש הגדול בסין, פרמטרים אחרים דווקא הציגו שונות מעניינת במיוחד.
נכתב ע"י דניאל כהנוב
דניאל כהנוב, מנכ"ל חברת Personas Media וראש מסלול לימודי שיווק דיגיטלי במכללת HackerU.
רוצה לקבל את כל העדכונים כשהם חמים?
יותר מ-1,000 מקצועני שיווק כבר הצטרפו לרשימת התפוצה במייל
כתובות נוספות שיעניינו אותך
רייטינג הטלוויזיה – מדריך מקיף לאנשי דיגיטל
פרסום באינטרנט הוא המובן מאליו בימינו. אף כי מאז 2019 יותר ממחצית מתקציבי הפרסום בעולם מופנים לדיגיטל, הדרך של הענף לפסגה לא בהכרח הייתה חלקה ומהירה. בואו נראה כיצד התפתח הפרסום באינטרנט בשלושת העשורים האחרונים…
פייסבוק מספקת הסברים נוספים על אופן הפעולה של האלגוריתם שלה
פייסבוק שיתפה וידיאו חדש בו היא מסבירה כיצד עובד האלגוריתם של פיד החדשות בפלטפורמה, הפרסום החדש מספק בעיקר מבט כולל על תהליך הדירוג של פייסבוק…
דוח של לינקדאין חושף: 60% מתפקידי השיווק בארה"ב וקנדה מאויישים ע"י נשים
דו"ח חדש של לינקדאין עוסק בשינויים בסביבת העבודה, לרבות ייצוג מגדרי בתפקידי שיווק שונים. במוקד – נשים מאיישות כ-60% מתפקידי השיווק, וכ-52% מתפקידי ניהול השיווק…