בתחילת שנות ה-90 ניסתה חברת פפסי להיכנס לשוק ה-12 בגודלו בעולם בתחום המשקאות הקלים – הפיליפינים, בו שלטה באותו הזמן חברת קוקה קולה. בניסיון להצליח לחדור לשוק הפיליפיני, החליטה פפסי לערוך קמפיין גדול במסגרתו הוטבעו מספרים על תחתית פקקי הבקבוקים, כאשר כל מספר זיכה את המחזיק בו סכום כסף מסויים. פפסי לא חשפה מראש את שווי הפרס מאחורי כל מספר ותכננה להכריז על שווי המספרים בסיום המבצע.
במסגרת המבצע תכננה פפסי לחלק פרסים בסכום כולל של 2 מיליון דולר, מתוכם כמות גדולה של פרסים בסכומים קטנים ו-2 פרסים גדולים בשווי 40,000 דולר כל אחד. במהלך החודשיים בהם נערך המבצע הצליחה פפסי להגדיל את ה-Market share של החברה בפיליפינים מ-4 אחוז לכמעט 30 אחוז.
אך למרות ההצלחה והתכנון של פפסי, בגלל טעות בחברה שעזרה לפפסי בהגרלה, יוצרו 800,000 בקבוקים שעל הפקק שלהם הוטבעו הספרות ״349״ – המספר שיזכה את המחזיק בו בפרס הגדול, סה״כ שווי כל הבקבוקים עם המספר הזוכה עמד על 32 מיליארד דולר.
פפסי, שביקשה מפורשות מכל הספקים שלה שלא להטביע את המספר הזה על אף פקק ותכננה לייצר ולשלוח לפיליפינים בעצמה 2 בקבוקים עם המספר הזוכה, לא ידעה על הטעות שקרתה עד שהיה מאוחר מדי.
כשפפסי הבינה את גודל הטעות וכי אינה יכולה לספק את הפרס הגדול לכל אחד מבעלי המספרים הזוכים, הכריזה כי תעניק לכל אדם המחזיק בפקק עם המספר הזוכה 18 דולר בלבד, פתרון שעלה לה 8.7 מיליון דולר סה״כ.
האנשים בפיליפינים כמובן לא היו מרוצים וקבוצה בשם ״349״ הוקמה והחלה בהפגנות מול בנייני ממשלה ומול המשרדים הראשיים של פפסי במדינה. ההפגנות התחממו והובילו למהומות קשות, עימותים מול שוטרים שהשתמשו בגז מדמיע נגד המפגינים, שריפה של יותר מ-30 משאיות של החברה ואף להרג של 5 אנשים ועשרות פצועים.
שנים מאוחר יותר התמודדה פפסי מול ההשלכות של הטעות שבוצעה, בבתי משפט שם נקבע כי הטעות שנעשתה לא קרתה בכוונת זדון ולמעשה החברה לא ביצעה שום פשע, וחשוב מכך מול התושבים הפיליפינים. בסופו של דבר, ההפסדים הכלכליים של פפסי הגיעו לסכום של כ-20 מיליון דולר והיא נאלצה להשקיע מאמצים רבים לתיקון השם הרע שנדבק למותג.
והכל בגלל טעות הדפסה.
מקור: Better Marketing