שאלת הפרטיות וההתפתחויות האחרונות בענף
אי אפשר לסיים בלי סקירה קצרה של ההתפתחויות בענף בשנים האחרונות, ובעיקר סביב סוגיית הפרטיות בפרסום. אפשר להגיד שהפרסום באינטרנט התפתח בהתאם לציפיות. לדעתי אם היינו מנסים לנבא ב-1994 כיצד יראה הפרסום בפתח העשור השלישי של המילניום השלישי, היינו מצביעים על מגמה ברורה של שימוש הולך וגובר בנתונים וניתוח סטטיסטי לטובת שיפור אפקטיביות הפעילות הפרסומית, פרסונלזיציה של מודעות ו-שימוש בפורמטים אינטרקטיביים. אולי נושא המובייל לא היה עולה, אבל פרסום במובייל לא מהווה לדעתי חידוש לענף הפרסום בפני עצמו, למעט אולי נושא פרסום מבוסס מקום, ולכן לא נגעתי בו בכתבה זו.
שאלת הזכות לפרטיות בהקשר השיווקי פוגשת דילמה עסקית מוסרית. מצד אחד מתן גישה למידע אישי מסוים למפרסמים משפר הן את האפקטיביות העסקית של הפרסום, והן את חוויית השימוש. מצד שני, הגולש מוותר על מידה מסוימת של פרטיות ואנונימיות בהעברת מידע זה למפרסם.
הדוגמא הטובה ביותר היא נושא הספאם. דוא"ל זבל היה בעייתי מאוד בראשית ימי האינטרנט. אנשי שיווק נהגו לשלוח מיילים לרשימות ענק והשקיעו מעט יחסית בפילוח ואיסוף נתונים לצורך סגמנטציה. האימיילים היו רבים ומטרידים, ושרתי האימייל פיתחו כלים שזיהו אוטומטית אם מדובר במייל פרסומי או מייל ממקור חשוד, והכניסו את המייל לתיקיות ספאם ייעודיות. כדי להתמודד עם החסימות, משווקים חיפשו דרכים להסתנן פנימה לתיבות בין אם בעזרת טריקים טכנולוגיים או שימוש מתחכם בטקסטים.
ב-1999 יוצא ספרו המפורסם של סת' גודין, "שיווק ברשות", בו הסופר מפציר באנשי שיווק להפסיק עם הטקטיקה ולעבור לעבוד בשיטת רשימות התפוצה. חלק אימצו את הצעתו של גודין, אך נראה כי רק מרגע ששליחת דואר-אלקטרוני ללא מתן רשות של הנמען נאסרנ ע"פ חוק בארה"ב ובאירופה ב-2003 ובישראל ב-2008, משווקים מצאו ערך בבניית רשימות תפוצה על בסיס הסכמה. הרעיון הוא שגולש אשר נותן הסכמה לשווק אליו, גם מתבקש למלא פרטים אישיים כגון שם, אזור מגורים, מקצוע, תחומי עניין, העדפות ועוד. רשימות מפולחות מאפשרות להתאים מסר רלוונטי למקבל, אשר אינו פוגע בחווייתו, ובסבירות גבוהה יותר גורם לו לרכוש מוצרים ושירותים שעונים על הצורך שלו. על פניו Win-Win.
אך מסתבר שזה Win-Win עד גבול מסוים. ב-2016 המחוקקים באיחוד האירופאי קובעים שהגבול הזה עובר במקום בו האזרח נשאר עם מידע מלא אודות כל האתרים והגופים המסחריים אשר אוספים ו/או עושים שימוש במידע האישי שלו. בעיני המחוקק מידע אישי הוא לא רק פרטים מזהים, אלא גם היסטוריית גלישה, תחומי עניין והעדפות. עקרון חשוב נוסף הוא מה שנקרא "הזכות להישכח". האיחוד האירופי מחייב כל שירות דיגיטלי למחוק את כל המידע שהוא מחזיק אודות האזרח שמבקש זאת. ברירת המחדל בין כה וכה מאשרת לשמור רק את המינימום ההכרחי לאספקת השירותים. כמו כן, תקנות ה-GDPR של 2016 קובעות כי כל איסוף מידע אודות גולשים אזרחי האיחוד, חייב להתחיל במתן הסכמה מדעת – consent אשר צריכה להינתן באופן אקטיבי ע"י הגולש .
ב-2020 מדינות קליפורניה וברזיל מקבלות תקנות ברוח דומה, והמגמה עשויה להתפשט בשנים הקרובות לפרלמנטים נוספים בדרך להפיכתה לנורמה עסקית-חברתית.
מאז 2016 מערכות הפרסום הגדולות, ובפרט פייסבוק ו-גוגל השקיעו מאמצים רבים כדי לעמוד בדרישות הפרטיות החדשות. ממפרסמים נגרעה גישה לדאטה שהייתה זמינה עבורם בעבר, והתהליך ממשיך גם בימים אלו.
מומחים בענף טוענים שהפרסום יתבסס יותר ויותר על אלגוריתמים המבצעים הסקה סטטיסטית ללא הצורך באיסוף וגישה למידע אישי. כמו כן, מגמה חדשה שמתפתחת במהירות היא הפיכתן של חברות המדיה למערכות שיווק סגורות. לאחרונה פייסבוק משיקה את הפייסבוק שופס המייתרת במידה מסויימת את הצורך של קמעונאי להפנות גולשים לאתר המסחר מתוך מודעה. גוגל שופינג מאפשרת פונקציונלית דומה בארה"ב. המשמעות היא שהפרסום מתחיל במדיה, וגם נגמר במדיה, זאת במקום להסתיים באתר המפרסם. אולי זה יאפשר לפצות על אובדן היכולת באיסוף הנתונים, אבל זה בטוח יעביר יותר כוח לחברות המדיה עצמן ועלול להפר את האיזון באקו-סיסטם בין המדיה למפרסם.
מקורות מידע מרכזיים:
https://www.adpushup.com/blog/the-history-of-online-advertising/ (2)
https://blog.hubspot.com/marketing/history-of-online-advertising
https://www.wired.com/2010/10/1027hotwired-banner-ads/
https://www.theatlantic.com/technology/archive/2014/08/advertising-is-the-internets-original-sin/376041/ (3)
https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.147.3734
https://web.archive.org/web/20171230194917/http://www.searchenginehistory.com/
https://techcrunch.com/2010/08/29/bubble-blinders-the-untold-story-of-the-search-business-model/ (4)
https://web.archive.org/web/20171229222052/http://paulgraham.com/yahoo.html
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=685131 (7)
http://googlepress.blogspot.com/2004/04/google-acquires-applied-semantics.html (6)
https://www.nytimes.com/2008/03/10/technology/10privacy.html
https://www.theguardian.com/technology/2007/nov/05/myspace.advertising (8)
https://techcrunch.com/2008/10/12/myspace-launches-my-ads-self-serve-ad-platform/
https://www.semetis.com/en/resources/publications/remarketing-history-of-a-new-form-of-targeting
https://www.mediapost.com/publications/article/44145/to-recoup-click-through-losses-redirect.html
https://thefinancialbrand.com/42323/advertising-marketing-messages-effective-frequency/
https://www.thedrum.com/opinion/2017/06/29/buzzfeeds-jonah-peretti-news-publishers-only-have-themselves-blame-losing-out
https://www.businessinsider.com/buzzfeed-jonah-peretti-interview-2012-12
https://oko.uk/blog/the-history-of-online-advertising
https://blog.streamroot.io/brief-history-digital-video-advertising/
https://www.thecrimson.com/article/2004/6/10/mark-e-zuckerberg-06-the-whiz/ (9)
https://wearesocial.com/blog/2014/01/facebook-scraps-sponsored-stories
https://www.pymnts.com/facebook/2019/federal-judge-orders-facebook-privacy-lawsuit-forward/
https://www.nytimes.com/2020/01/29/technology/facebook-privacy-lawsuit-earnings.html
https://www.thestreet.com/technology/everyone-who-is-suing-facebook-for-cambridge-analytica-14536213
https://thenextweb.com/facebook/2019/06/12/facebook-gdpr-lawsuit-austria-max-schrems/
https://www.iab.com/wp-content/uploads/2015/09/dv-report-v3.pdf (10)
https://www.thedrum.com/news/2014/07/10/buzzfeed-ceo-jonah-peretti-expects-branded-content-growth (13)
קרדיט דוחות ומספרים:
https://www.internetlivestats.com/total-number-of-websites/ (1)
https://www.statista.com/statistics/266249/advertising-revenue-of-google/ (5)
https://archive.nytimes.com/www.nytimes.com/imagepages/2008/03/10/technology/.
https://www.statista.com/statistics/804008/ad-blocking-reach-usage-us/ (11)
https://marketinginsidergroup.com/content-marketing/ad-blocking/
קרדיט תמונות ותמונת קאבר:
https://www.flickr.com/photos/joi/48278826342
https://www.flickr.com/photos/35034362831@N01/4035933108/
https://www.flickr.com/photos/captsolo/64564258
https://www.a2hosting.com/blog/website-pop-ups
http://www.econstats.com/eqty/eq_d_mi_5.htm
https://www.nngroup.com/articles/banner-blindness-original-eyetracking
https://web.archive.org/web/19990302053047/http://doubleclick.com/
https://www.nytimes.com/2007/04/14/technology/14DoubleClick.html
https://wiki.itap.purdue.edu/display/INSITE/Introduction+to+MySpace
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:MarkZuckerberg-crop.jpg
https://www.researchgate.net/publication/237012860
https://www.flickr.com/photos/techcrunch/8693445130