השלכות אפשריות למנהלי שיווק
תביעות מסוג זה עלולות להתנהל במשך שנים. תביעת ה-Antitrust המפורסמת האחרונה של ענקית טכנולוגיה הייתה של מיקרוסופט, והיא ארכה כשלוש שנים (1998-2001), ולמעשה הסתיימה ללא החלטה חד משמעית.
20 שנה אחרי, העולם הטכנולוגי זז הרבה יותר מהר, וקשה לדעת עד כמה הדיון יישאר רלוונטי בעוד שלוש שנים מהיום.
אבל מהתנהלות פייסבוק בפרשיות שונות בשנים האחרונות (קיימברידג' אנליטיקה, נושאי פרטיות, שיח שנאה), לא יהיה מופרך להניח כי מי שמשתמשים בפלטפורמה לצורכי שיווק, יאלצו להתמודד עם מגבלות חדשות.
בערך עד שנת 2015 הממשק של פייסבוק לעסקים עשה צעדים רק בכיוון אחד – קדימה. כלים חדשים נוספו מדי חודש, יותר ויותר מידע ונתונים הפכו לנגישים, והיה ניתן לראות שיפור מתמיד באפקטיביות פעילות הפרסום והשיווק בפלפטורמה.
אולם, מאז נכנסו לפועל תקנות ה-GDRP, ודונאלד טראמפ נכנס לכהונתו כנשיא ארה"ב, הביקורת הציבורית כלפי פייסבוק צברה תאוצה.
ההתמודדות של פייסבוק עם הביקורות והפרשיות השונות הייתה ע"י הגברת האכיפה של מדיניות השימוש שלה, הקשחת מתן גישה לכלים ושירותים שיווקיים (טפסי לידים, custom audiences), וכן צמצום המידע והנתונים שעסקים יכלו לדלות מהפלטפורמה (Audience insights, search graph)
שינויים אלו הרגיש כל מי שעוסק בשיווק ופרסום בפייסבוק. העלייה בתדירות המקרים של חסימת חשבונות פרסום, חשבונות אישיים, וחשבונות של מנהלי עסקים פסחה על מעטים. העבודה השוטפת של מנהלי הקמפיינים מופרת לעיתים תכופות ע"י תלונות לאי-ציות למדיניות זו או אחרת, ולאחר מספר בירורים מול מערכות התמיכה והערעור, התלונה מוסרת כלא הייתה.
"סליחה, טעינו" – זה לפי פייסבוק אמור להיות מספיק בשביל להצדיק התנהלות שמקשה על הפעילות העסקית של חברות קטנות שנתנו בפייסבוק אמון כה גדול כאשר התחייבו להקים אצלה עמודים עסקיים, חשבונות פרסום, והשקיעו משאבים פיננסיים לא מעטים לצורך יצירת תכנים ורכש מדיה.
כך שיהיה מה שיהיה מהתביעה והמשפט, על סמך מקרי עבר מנהלי השיווק צריכים להתכונן לאפשרות שניהול פעילות השיווק בפייסבוק תצריך לכל הפחות משאבי זמן נוספים.
קרדיט תמונות קאבר: Anthony Quintano