נצחון מוחץ לפייסבוק באוסטרליה: החוק להגנת אתרי חדשות עבר לאחר שהוצא ממנו העוקץ

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב telegram
Telegram
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram

נכתב ע"י יורי שוב

מלווה חברות וארגונים בשלבי התכנון ו-הביצוע של אסטרטגיות דיגיטל, בדגש על ניהול ערוצי פרסום, קמפיינים ממומנים, דאטה ואנליטיקה. מייסד ו-VP Growth בחברת טופנדה המתמחה בהענקת שירותי שיווק מקצועיים לחברות סטארטאפ וטכנולוגיה.

לאחר שפייסבוק חסמה את כל הקישורים לאתרי חדשות באוסטרליה, הממשלה האוסטרלית נכנעה וקיבלה את התיקונים לחוק שדרשה פייסבוק.

החוק להגנת אתרי חדשות במדיה הדיגיטלית, עבר סופית בפרלמנט האוסטרליה ביום חמישי ה-25 לפברואר, לאחר כשנה של דיונים קדחתניים והתנגדות נחרצת של חברות כמו פייסבוק וגוגל.

הן פייסבוק והן גוגל איומו בשלבים שונים להטיל הגבלות על פעילותן באוסטרליה. בחודש אוגוסט 20' פייסבוק הודיעה כי במידה והחוק יתקבל במתכונתו, היא תאסור שיתוף קישורים לידיעות חדשותיות בכל אוסטרליה. בינואר 21' גוגל הודיעה כי היא עשויה לסגור את מנוע החיפוש שלה מהצגת תוצאות באוסטרליה, אם הפרלמנט לא יתעשט. 

כאשר תהליך החקיקה הגיעה לישורת האחרונה במהלך ינואר-פברואר השנה, שתי ענקיות המדיה הטכנולוגיות מימשו את איומיהן.

תחילה, אתרי חדשות באוסטרליה החלו לדווח כי דפי האתרים נחסמו מהופעה בשירות Google News באוסטרליה. לפני כשבועיים, פייסבוק חסמה במכה אחת את כל אתרי החדשות האוסטרליים, ולא אפשרה שיתוף כל תוכן חדשותי המכיל קישורים בפלטפורמה באוסטרליה.

הממשלה האוסטרלית נכנסה לפאניקה, וראש הממשלה, סקוט מוריסון, אף פרסם פוסט בעמוד הפייסבוק שלו בו האשים את פייסבוק כי היא "אינפרדה" (unfriended) את כל אוסטרליה. כמו כן, מוריסון דרש מפייסבוק ליישר קו עם ההתנהגות של חברת גוגל, אשר העדיפה לא להימנע מעימות פתוח עם ממשלת אוסטרליה.

באותו זמן, החלו להתפרסם ידיעות כי גוגל הגיעה לסיכום עם שלושת גופי התקשורת הגדולים באוסטרליה, ביניהן תאגיד "ניוז קורפ" הנמצא בבעלותו של המיליארדר רופורט מורדוק, בעל השליטה ברשת "פוקס ניוז" האמריקנית.

שוק המדיה באוסטרליה הוא מהריכוזיים בעולם, וזה שנים שתאגיד המדיה של רופורט מורדוק חוטף ביקורת ציבורית הקוראת לרשויות באוסטרליה להכריז עליו כמונופול. רק לפני מספר חודשים נערך שימוע בסנאט האוסטרלי שבחן את הדומיננטיות של "ניוז קורפ" בשוק המדיה האוסטרלי, והשפעתו על הדמורקטיה.

האם הסכם התשלומים של גוגל עם "ניוז קורפ" הוא מה שהמחוקק האוסטרלי התכוון אליו, או שהחוק דווקא אמור להגן על מו"לים קטנים ועצמאים?

חרף זאת, פייסבוק לא מצמצה למעט מעידה אחת קטנה. החברה נאלצה להודות בטעות שנעשתה כאשר בעת חסימת אתרי חדשות באוסטרליה, נחסמה גם האפשרות לפרסם פוסטים מעמודי פייסבוק של הממשל המספקים מידע חיוני לציבור, כמו למשל עמוד הפייסבוק של משרד הבריאות האוסטרלי. פייסבוק התנצלה ומייד החזירה לעמודים אלו את האפשרות לפרסם פוסטים ולשתף את הציבור במידע חיוני.

לאחר שהחוק החדש עבר בשלוש קריאות בבית הנבחרים האוסטרלי, הוא נדרש לאישורו של הסנאט, גם כן בשלוש קריאות.

ב-23 לפברואר, בעיצומו של המאבק, החוק עבר בקריאה שניה בסנאט. למחרת, בדיונים לקראת הקריאה השלישית והמכריעה, שר האוצר האוסטרלי מופיע בסנאט, ומבקש להציע 5 תיקונים לחוק. 4 מתוכם, מהווים את הדרישות הישירות של נציגי פייסבוק.

יממה קודם לכן, ב-22 לפברואר נפגשו נציגי פייסבוק עם שר האוצר האוסטרלי, ג'וש פרידנברג, אשר קיבל את הדרישות של פייסבוק במלואן, והבטיח להביא את התיקונים לסנאט. בתמורה, פייסבוק הודיעה כי בימים הבאים תאשר מחדש לאתרי חדשות אוסטרליים לעלות פוסטים ולשתף קישורים בפלטפורמה. 

כדי להבין מדוע מדובר בכניעה של הממשל האוסטרלי, ונצחון משכנע של פייסבוק שהתעקשה לעמוד על עקרונותיה, יש להבין את מהות התיקונים לחוק אשר אושרו בסנאט.

התיקון ה-1: הממשל האוסטרלי מתחייב להתחשב בתרומה של פלטפורמה דיגיטלית להתפתחות ענף החדשות ותעשיית המדיה האוסטרלית. כלומר, פייסבוק תוכל לנצל נקודות זכות שצברה בעבר, בזכות פעילות התמיכה שלה בשנים האחרונות באתרי חדשות באוסטרליה. כמו לדוגמא, בפרויקט העיתונאות שלה. לקריאה נוספת על שיתופי הפעולה של פייסבוק וגוגל עם אתרי חדשות >>> "גוגל ו-פייסבוק מרחיבות שיתופי פעולה עם אתרי חדשות, מדוע?"

התיקון ה-2: במידה והממשלה האוסטרלית תחליט בכל זאת לחייב פלטפורמה דיגיטלית לשלם לאתרי חדשות על שיתוף התכנים והקישורים, היא תאלץ להודיעה לה על כך לפחות חודש מראש. בזמן הזה, תהיה רשאית פייסבוק (או פלטפורמה דיגיטלית אחרת) לנהל מו"מ מול גופי מדיה על סכום הפיצוי. מכיוון שהחוק לא מכריח את הפלטפורמה להגיע לסיכום עם כל אתרי החדשות, הדבר יאפשר לפייסבוק לפצות רק את המו"לים הגדולים ביותר, וזה עשוי יהיה להספיק כדי להוריד מהצוואר שלה תביעות של מו"לים נוספים. 

התיקון ה-3: החוק יאפשר אכיפה מפלה או בררנית. כלומר, פלטפורמה דיגיטלית שתגיע לסיכום על תשלום פיצויים או תמלוגים למו"ל מסוים, לא תהיה מחוייבות לפצות מו"ל אחר באותם תנאים. כלומר, יהיו מו"לים שפייסבוק תוכל לפצות בסכום גבוה יותר, ויהיו כאלה שיקבלו פיצוי מופחת ולא יוכלו לדרוש השוואת תנאים. 

התיקון ה-4: הליך הבוררות בין הפלטפורמה הדיגיטלית למו"לים אשר היווה את העוקץ המרכזי בחוק, הופך למשהו בגדר של "מפלט אחרון" במידה והצדדים לא יגיעו לסיכום. כלומר, מו"ל שירצה לתבוע מפייסבוק פיצויים או תמלוגים, יאלץ תחילה להוכיח שעשה כל שביוכלתו כדי להגיע להסכם עסקי מול פייסבוק, ורק אז יוכל לפנות לבוררות. הדבר מאפשר לפייסבוק מרחב פעולה רב בניהול המו"מ, ומצמצם דרמטית את כוח המיקוח של המו"לים האוסטרליים.

אולם, הדבר שמצביע יותר מהכל על הנצחון המרשים של פייסבוק, הוא העובדה כי חרף כניסת החוק לתוקף, אין שום דבר שמונע מפייסבוק להכניס הגבלות על דפי פייסבוק של מו"לים אוסטרליים, אם דברים ילכו כנגד שביעות רצונה.

בהודעה הרשמית של קמפל בראון, סגן הנשיא של פייסבוק לחדשות, נכתב כי:

הממשלה הבהירה כי לפייסבוק נשמרת הזכות לקבוע אם חדשות יופיעו בפייסבוק, כך שלא ניתן יהיה לכפות על החברה מו"מ

כלומר, יהי מו"ל אוסטרלי אשר במסגרת החוק החדש יבקש הגנה מרשות התחרות האוסטרלית (ACCC), אשר הינה הרשות האחראית על אכיפת החוק, הרשות תיאלץ לקחת בחשבון שפייסבוק עלולה לשוב ולחסום את הצגת החדשות בפלטפורמה אם תתנגד.

כמו כן, פייסבוק פרסמה בלוג פוסט רשמי בשם "הסיפור האמיתי מאחורי מה שקרה עם החדשות באוסטרליה", בו היא מסבירה את התפתחות הפרשה ואת ההחלטות שהחברה קיבלה במהלכה.

קרדיט תמונת קאבר: Brian Solis

רוצה לקבל את כל העדכונים כשהם חמים?

יותר מ-1,000 מקצועני שיווק כבר הצטרפו לרשימת התפוצה במייל

כתובות נוספות שיעניינו אותך

רייטינג הטלוויזיה לאנשי דיגיטל טרגטת

רייטינג הטלוויזיה – מדריך מקיף לאנשי דיגיטל

פרסום באינטרנט הוא המובן מאליו בימינו. אף כי מאז 2019 יותר ממחצית מתקציבי הפרסום בעולם מופנים לדיגיטל, הדרך של הענף לפסגה לא בהכרח הייתה חלקה ומהירה. בואו נראה כיצד התפתח הפרסום באינטרנט בשלושת העשורים האחרונים…

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

עדכון חדשות שיווק דיגיטלי שבועי. הישארו מעודכנים עם הידיעות המשפיעות ביותר בעולם השיווק הדיגיטלי.

תגיד שמעת שגוגל...

רוצה להישאר בעניינים עם כל הדברים החשובים שקרו בעולם השיווק הדיגיטלי? אף אחד לא צריך לדעת שאנחנו דואגים לך ככה

דילוג לתוכן