מלחמות החיפוש: חלוקת ההכנסות החדשה בין אמזון לגוגל

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב telegram
Telegram
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram

נכתב ע"י יורי שוב

מלווה חברות וארגונים בשלבי התכנון ו-הביצוע של אסטרטגיות דיגיטל, בדגש על ניהול ערוצי פרסום, קמפיינים ממומנים, דאטה ואנליטיקה. מייסד ו-VP Growth בחברת טופנדה המתמחה בהענקת שירותי שיווק מקצועיים לחברות סטארטאפ וטכנולוגיה.

בחודש יוני האחרון, דיווחנו על התחזית של eMarketer בנוגע לירידה הצפויה בהכנסות גוגל מפרסום במנוע החיפוש עבור שנת 2020. חברת המחקר צפתה אז שהכנסות מנוע החיפוש יצטמקו ב-5% לעומת 2019. 

לקראת סוף השנה, ב-eMarketer מעדכנים את התחזית. כעת בחברת המחקר חוזים כי הכנסות גוגל מפרסום במנוע החיפוש עד סוף שנת 2020 ישתוו לרמתם אשתקד. כלומר, הצמיחה השלילית תעלם. 

אף כי מדובר בחדשות טובות, הנתון של 0% צמיחה עדיין רחוק מהצמיחה שחזו לגוגל לפני המשבר של 2020. בשנת 2018, הצפי לשנת 2020 עמד על צמיחה של 14.4%. 

המתחרה הגדולה ביותר של גוגל בענף הפרסום במנועי חיפוש היא אמזון, לה מערכת פרסום משל עצמה. אולם, הפערים בין השתיים דיי גדולים. ב-2019 הכנסות אמזון מפרסום עמדו על כ-14 מיליארד דולר, ואילו של גוגל על כ-135 מיליארד, כמעט פי 10 יותר.

אבל המשבר של 2020 הביא לידי ביטוי דווקא את חלק מהחולשות של גוגל, ומנגד הבליט את החוזקות של אמזון בענף החיפוש.

ההחלטה של אמזון להיכנס לתחום החיפוש עוד ב-2008 הייתה נכונה גם מנקודת המבט של אותה שנה, שכן החיפושים היו רבים, והן הביקוש לקידום מוצרים בתשלום מצד הסוחרים היה רב, והן מנקודת מבט הצופה כמה שנים קדימה. הצמיחה של המסחר האלקטורני (איקומרס), הייתה צפויה, מאז 2012 ועד 2019 מכירות האיקומרס בארה"ב גדלו בלמעלה מ-150% (פי 2.5).

משנה לשנה, נתחים הולכים וגדלים של המסחר עברו לאונליין, גדלה החדירה של עסקאות הסחר מרחוק בכל שכבות האוכולסיה, וכוח המשיכה העצום של אמזון הצליח לנקז לתוכה חלקים נרחבים מהשוק הקמעונאי.

גוגל לעומת זאת הייתה רק בתחילת ההתפתחות שלך לענפי האיקומרס בשנת 2012. לאחר שנים של ניסוי וטעיה, ונסיונות פחות מוצלחים להפוך ממנוע חיפוש של ביטויים, למנוע חיפוש של מוצרים, נתקבלה ההחלטה במאי של אותה שנה במאונטיין-וויו להפסיק את כל הנסיונות ולהתמקד בפיתוח מוצר ה-Google Shopping. מאותו רגע ההתקדמות הייתה איטית אך נחושה. ב-2016 כ-16% מסך הכנסות גוגל מחיפוש, הגיעו מקמפיינים של גוגל שופינג אדס.

אך בעוד שחלוקת ההכנסות של גוגל מפרסום במנוע החיפוש היא הטרוגונית, ומגיע ממפרסמים שונים ותעשיות שונות, ההכנסות של אמזון לגמרי מתבססות על המסחר הקמעונאי המקוון.

כך שכאשר בשנה שבה ענף התיירות האחראי על כ-12% מהכנסות גוגל מפרסום, מושבת כמעט לחלוטין, גוגל היא מהראשונות להיפגע. אך הכסף שלא הוצא על טיולים, עובר דיי מהר להוצאה על קניות אונליין, ושם אמזון מוכנה ומזומנה לגרוף את את הנתח שלה הן מהרכישות והן מתקציבי הפרסום ההולכים וגדלים.

הדוח של Statista עבור הכנסות גוגל מפרסום לפי תעשיות שונות ברבעון ה-2 של 2020, מראה כי הריטייל (קמעונאות) היא מהענפים הבודדים שהציגו צמיחה. אך כמו שאמרנו, גוגל מתבססת על חלוקת הכנסות שיוויונית יותר בין ענפים, ואילו אמזון נטו נהנת מהצמיחה בקמעונאות המקוונת.


Statistic: Paid search ad spend growth on Google in the United States in 2nd quarter 2020, by industry | Statista
Find more statistics at Statista
 

אומנם בזמן שהתמונה נראת מעט פסימית בטווח הקצר, ב-eMarketer בוחנים גם את הטווח הארוך. לפי חברת המחקר, בחלק האחרון של שנת 2020 מפרסמי איקומרס הגדילו את התקציבים מעל לתחזית המוקדמת. אפשרי שהפרסום המקוונת העמיק את החדירה שלו בענף הקמעונאות, וחברות שעד כה פרסמו בהיקף קטן יחסית, מגדילות את התקציבים, כאשר בראש ובראשונה התקציבים מופנים אל מנועי החיפוש. 

כתוצאה מכך, eMarketer עדכנו את התחזית לשנים הבאות, 2022-2024. בחודש יוני חברת המחקר חזתה כי הוצאות הפרסום במנועי החיפוש יגיעו ל-$73.95 מיליארד בשנת 2022, ול-$83.58 מיליארד בשנת 2024. התחזית החדשה גבוהה בכ-10 אחוזים ויותר ($81.28 ו-$99.22 מיליארד בהתאמה).

כמו כן, ב-eMarketer צופים כי גם בשנתיים הקרובות אמזון תמשיך להנות מהשינוי בהתנהגות הקונים והמעבר המוגבר לקמעונאות מקוונת, וכי היא צפויה להגדיל את הכנסותיה מפרסום במנוע החיפוש הפנימי שלה בפער ניכר מהגידול הצפוי בהכנסות של גוגל.

מקור: emarketer.com

רוצה לקבל את כל העדכונים כשהם חמים?

יותר מ-1,000 מקצועני שיווק כבר הצטרפו לרשימת התפוצה במייל

כתובות נוספות שיעניינו אותך

רייטינג הטלוויזיה לאנשי דיגיטל טרגטת

רייטינג הטלוויזיה – מדריך מקיף לאנשי דיגיטל

פרסום באינטרנט הוא המובן מאליו בימינו. אף כי מאז 2019 יותר ממחצית מתקציבי הפרסום בעולם מופנים לדיגיטל, הדרך של הענף לפסגה לא בהכרח הייתה חלקה ומהירה. בואו נראה כיצד התפתח הפרסום באינטרנט בשלושת העשורים האחרונים…

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

עדכון חדשות שיווק דיגיטלי שבועי. הישארו מעודכנים עם הידיעות המשפיעות ביותר בעולם השיווק הדיגיטלי.

תגיד שמעת שגוגל...

רוצה להישאר בעניינים עם כל הדברים החשובים שקרו בעולם השיווק הדיגיטלי? אף אחד לא צריך לדעת שאנחנו דואגים לך ככה

דילוג לתוכן