את הפרויקט של פייסבוק תיארנו בפירוט בחודש אוגוסט האחרון (קישור למעלה), הפרויקט של גוגל שונה.
התחייבות של מיליארד דולר בהשקעות היא מרשימה, אפילו כששורת הרווח הנקי של Alphabet, חברת האם, היא מעל ל-34 מיליארד דולר (2019).
הכסף אכן אמור לעבור לאתרי חדשות באירופה וזה דבר טוב. תחום העיתונות אכן עובר טלטלה בשני העשורים האחרונים, שכן המודל העסקי מבוסס הפרסומות והמנויים נהיה לא יציב. ההכנסות מפרסומות ירדו כתוצאה מריבוי התכנים המיוצרים, והכנסות ממנויים ירדו בגלל ריבוי תוכן חינמי. עיתונים רבים פועלים בהפסד, ומימון ההפסדים ע"י בעלי הון מעניק להם השפעה חסרת תקדים על החלטות עריכה. אין ספק כי מדובר בבעיה, ותמיכה פיננסית ביוצרי תוכן היא מבורכת.
אך קשה להתעלם מהאינטרס של ענקיות הטכנולוגיה סביב הכוונות של מחוקקים באירופה ו-באוסטרליה להכריח את גוגל ו-פייסבוק להתחלק עם אתרי חדשות (ואתרי תוכן אחרים) בהכסנותיהן מפרסום. מקור הפולמוס הוא בדירקטיבה של האיחוד האירופי בנושא חוקי זכויות יוצרים, אשר מורה לפרלמנטים באיחוד לחזק את ההגנה על היוצרים. המתנגדים טוענים כי הדבר יביא להכחדת תוכן-גולשים.
המחוקקים טוענים כי השימוש שפייסבוק ו-גוגל עושות בתכנים אלו, שאינם בבעלותן, מטה את זרם תקציבי הפרסום מאתרי התוכן אליהן. כלומר, הטענה היא שמפרסמים משקיעים פחות בפרסום באתרי חדשות ותוכן, ויותר בפרסום בגוגל ו-פייסבוק. הסיבה שזה קורה, לכאורה, בגלל שהגולשים צורכים את התוכן ישירות בפייסבוק או בגוגל, בין אם ע"י חיפוש בגוגל וקריאה מתוך דף תוצאות החיפוש, ובין אם ע"י קריאת פוסטים בפייסבוק.
במנוע החיפוש הפופולרי בעולם טוענים כי הם דווקא מעבירים תנועת גולשים גדולה לאתרי החדשות והתוכן (בחינם), ובכך עוזרים להגדיל את מלאי החשיפות שנמכר למפרסמים. טענה מוזרה לכשעצמה, שכן התנועה לא נוצרת יש מאין, אלא עוברת במנועי חיפוש ורשתות חברתיות בדרכה אל אתרי תוכן המקור, כאשר בדרך ישנם גם גולשים שכלל לא מגיעים ליעד.
בספרד ו-בצרפת התקבלו בעבר חוקים המאפשרים לאתרי חדשות לחייב את גוגל בתשלום תמלוגים בגין אינדוקס התוכן שלהן במנוע החיפוש. בתגובה גוגל הורידה אתרים שלמים משירות ה-Google News, וכן הסתירה את התיאור לכתבות בתוצאות החיפוש. הדבר הביא לירידה בתנועה לאתרים אלו.
לזכותן של פייסבוק וגוגל יאמר כי הרעיון של המחוקקים בדבר התלות של ענקיות הטכנולוגיה בתכנים אלו, לא משכנע. יכולה להעיד על כך העמדה הלא מתפשרת של גוגל שתיארנו לעיל, והכזרת פייסבוק ב-31 לאוגוסט למחוקקים באוסטרליה. פייסבוק הודיעו חד משמעית כי תאסור שיתוף תוכן מאתרי חדשות אוסטרלים לחלוטין במידה והחוק בנושא יתקבל.