גוגל ו-פייסבוק מרחיבות שיתופי פעולה עם אתרי חדשות, מדוע?

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב telegram
Telegram
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram

נכתב ע"י יורי שוב

מלווה חברות וארגונים בשלבי התכנון ו-הביצוע של אסטרטגיות דיגיטל, בדגש על ניהול ערוצי פרסום, קמפיינים ממומנים, דאטה ואנליטיקה. מייסד ו-VP Growth בחברת טופנדה המתמחה בהענקת שירותי שיווק מקצועיים לחברות סטארטאפ וטכנולוגיה.

בשנים האחרונות, גוגל ופייסבוק מפתחות פרוייקטים בשיתוף עם אתרי חדשות. לאחרונה דיווחנו על פרויקט ה-Facebook News שלאחר שנה הורחב ע"י פייסבוק מארה"ב לארצות נוספות. וכעת, גוגל מודיעה כתשקיע מיליארד דולר באתרי חדשות באירופה.

ב-2018 גוגל הכריזה על פרויקט ה-Digital News Initiative באירופה, ויחד איתו הקמת קרן תמיכה בסך 150 מיליון יורו לאתרי חדשות ביבשת.

כלפי חוץ הפעילות מוצגת בתור, כמעט שלא לומר, פילנטרופית. באתר יוזמת החדשות הדיגיטלית של גוגל, מופיע ציטוט של מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, וזה נראה כך, לא פחות ולא יותר:

google news initiative pichai

"גוגל דואגת עמוקות לתחום העיתונות. אנו מאמינים שהפצת ידע משפרת את חיי כולם……עתידנו כרוך יחדיו." 

וזה אכן מרגש. 

גם פייסבוק מציגים את פרויקט החדשות שלהם כמשהו שהוא מעבר לפלטפורמה עצמה. "עיתונות משחקת תפקיד מרכזי בדמוקרטיה שלנו.", כך נכתב בהצגה הרשמית של פייסבוק ניוז לפני כשנה.facebook news announcment

את הפרויקט של פייסבוק תיארנו בפירוט בחודש אוגוסט האחרון (קישור למעלה), הפרויקט של גוגל שונה.

התחייבות של מיליארד דולר בהשקעות היא מרשימה, אפילו כששורת הרווח הנקי של Alphabet, חברת האם, היא מעל ל-34 מיליארד דולר (2019).

הכסף אכן אמור לעבור לאתרי חדשות באירופה וזה דבר טוב. תחום העיתונות אכן עובר טלטלה בשני העשורים האחרונים, שכן המודל העסקי מבוסס הפרסומות והמנויים נהיה לא יציב. ההכנסות מפרסומות ירדו כתוצאה מריבוי התכנים המיוצרים, והכנסות ממנויים ירדו בגלל ריבוי תוכן חינמי. עיתונים רבים פועלים בהפסד, ומימון ההפסדים ע"י בעלי הון מעניק להם השפעה חסרת תקדים על החלטות עריכה. אין ספק כי מדובר בבעיה, ותמיכה פיננסית ביוצרי תוכן היא מבורכת.

אך קשה להתעלם מהאינטרס של ענקיות הטכנולוגיה סביב הכוונות של מחוקקים באירופה ו-באוסטרליה להכריח את גוגל ו-פייסבוק להתחלק עם אתרי חדשות (ואתרי תוכן אחרים) בהכסנותיהן מפרסום. מקור הפולמוס הוא בדירקטיבה של האיחוד האירופי בנושא חוקי זכויות יוצרים, אשר מורה לפרלמנטים באיחוד לחזק את ההגנה על היוצרים. המתנגדים טוענים כי הדבר יביא להכחדת תוכן-גולשים.

המחוקקים טוענים כי השימוש שפייסבוק ו-גוגל עושות בתכנים אלו, שאינם בבעלותן, מטה את זרם תקציבי הפרסום מאתרי התוכן אליהן. כלומר, הטענה היא שמפרסמים משקיעים פחות בפרסום באתרי חדשות ותוכן, ויותר בפרסום בגוגל ו-פייסבוק. הסיבה שזה קורה, לכאורה, בגלל שהגולשים צורכים את התוכן ישירות בפייסבוק או בגוגל, בין אם ע"י חיפוש בגוגל וקריאה מתוך דף תוצאות החיפוש, ובין אם ע"י קריאת פוסטים בפייסבוק.

במנוע החיפוש הפופולרי בעולם טוענים כי הם דווקא מעבירים תנועת גולשים גדולה לאתרי החדשות והתוכן (בחינם), ובכך עוזרים להגדיל את מלאי החשיפות שנמכר למפרסמים. טענה מוזרה לכשעצמה, שכן התנועה לא נוצרת יש מאין, אלא עוברת במנועי חיפוש ורשתות חברתיות בדרכה אל אתרי תוכן המקור, כאשר בדרך ישנם גם גולשים שכלל לא מגיעים ליעד.

בספרד ו-בצרפת התקבלו בעבר חוקים המאפשרים לאתרי חדשות לחייב את גוגל בתשלום תמלוגים בגין אינדוקס התוכן שלהן במנוע החיפוש. בתגובה גוגל הורידה אתרים שלמים משירות ה-Google News, וכן הסתירה את התיאור לכתבות בתוצאות החיפוש. הדבר הביא לירידה בתנועה לאתרים אלו.

לזכותן של פייסבוק וגוגל יאמר כי הרעיון של המחוקקים בדבר התלות של ענקיות הטכנולוגיה בתכנים אלו, לא משכנע. יכולה להעיד על כך העמדה הלא מתפשרת של גוגל שתיארנו לעיל, והכזרת פייסבוק ב-31 לאוגוסט למחוקקים באוסטרליה. פייסבוק הודיעו חד משמעית כי תאסור שיתוף תוכן מאתרי חדשות אוסטרלים לחלוטין במידה והחוק בנושא יתקבל.

אף כי הסאגה בנושא זכויות היוצרים מעלה בעיה שדורשת פתרון. נראה כי הדרך הכוחנית של המחוקקים עלולה לפגוע בסופו של דבר בדיוק באתרים הקטנים. מחקר של אוניברסיטת סטנפורד בדק את ההשפעה שהייתה להחלטת גוגל להגביל את שיתוף התוכן מאתרי חדשות בספרד. החוקרים מצאו כי את מרבית הפגיעה במקרה של חסימת אתרי חדשות משירות ה-Google News סופגים אתרים קטנים. לאתרים גדולים יש נוכחות יותר גדולה ברשת והיא מקלה על הגולש למצוא את האתר גם אם אחת הגישות אליו חסומה.

פרויקטים כגון פייסבוק / גוגל ניוז מביאים לאתרי חדשות יותר שליטה בתהליך ההעלאה של התוכן לפלטפורמות. זאת בניגוד ל-היעדר השליטה שלהן, כביכול, על האינדוקס במנועי חיפוש ובשיתופים ברשתות החברתיות. פשוט חשוב לזכור כי אין שומדבר שיכול לעצור אתר חדשות מלחסום את הגישה לסורקי גוגל לאתר, וכן למחוק את העמוד שלו בפייסבוק (או לכל הפחות להפסיק את הפעילות שם). אך עם כל זאת, העלאה אקטיבית של תוכן לפלטפורמה משחקת לטובת פייסבוק ו-גוגל, שיוכולות לטעון שהאתרים עצמם מעבירים אליהם את התוכן במטרה שיציגו אותו.

אנחנו נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות, ואתם מוזמנים להמשיך לעקוב אחרינו.

רוצה לקבל את כל העדכונים כשהם חמים?

יותר מ-1,000 מקצועני שיווק כבר הצטרפו לרשימת התפוצה במייל

כתובות נוספות שיעניינו אותך

רייטינג הטלוויזיה לאנשי דיגיטל טרגטת

רייטינג הטלוויזיה – מדריך מקיף לאנשי דיגיטל

פרסום באינטרנט הוא המובן מאליו בימינו. אף כי מאז 2019 יותר ממחצית מתקציבי הפרסום בעולם מופנים לדיגיטל, הדרך של הענף לפסגה לא בהכרח הייתה חלקה ומהירה. בואו נראה כיצד התפתח הפרסום באינטרנט בשלושת העשורים האחרונים…

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

עדכון חדשות שיווק דיגיטלי שבועי. הישארו מעודכנים עם הידיעות המשפיעות ביותר בעולם השיווק הדיגיטלי.

תגיד שמעת שגוגל...

רוצה להישאר בעניינים עם כל הדברים החשובים שקרו בעולם השיווק הדיגיטלי? אף אחד לא צריך לדעת שאנחנו דואגים לך ככה

דילוג לתוכן