גוגל מסירה תוצאות חיפוש של אתרי חדשות אוסטרליים מה-Google News

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב telegram
Telegram
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram

נכתב ע"י יורי שוב

מלווה חברות וארגונים בשלבי התכנון ו-הביצוע של אסטרטגיות דיגיטל, בדגש על ניהול ערוצי פרסום, קמפיינים ממומנים, דאטה ואנליטיקה. מייסד ו-VP Growth בחברת טופנדה המתמחה בהענקת שירותי שיווק מקצועיים לחברות סטארטאפ וטכנולוגיה.

הצעת חוק חדשה באוסטרליה תחייב את גוגל ו-פייסבוק להתחלק עם אתרי חדשות עתירי תוכן בהכנסותיהן מפרסומות המתקבלות בזכות אינדוקס והפצת כתבות בפלטפורמות שלהן.

בשבוע האחרון אתרי חדשות באוסטרליה טוענים כי דפיהם "נחסמו" מתוצאות החיפוש בשירותי Google News

בשנים האחרונות חברות גוגל ופייסבוק מצאו את עצמן בעיצומו של מאבק נוסף על אחד מהעקרונות המרכזיים בעידן הדיגיטלי – זכויות יוצרים.

ב-2019 נכנס לתוקף הוראה האיחוד האירופי בנושא זכות יוצרים במרחב הדיגיטלי. ההוראה מורה לפרלמנטים באיחוד לחוקק או לעדכן חקיקה קיימת בנושא זכויות היוצרים, אשר תתייחס במפורש למרחב הדיגיטלי ותנסח  כללים חדשים עבור יצירות אשר מתאנדקסות ו/או מופצת דרך אתרי ענק כמו גוגל ופייסבוק.

כפועל יוצא של החקיקה החדשה, עלול להיווצר מצב בו פרלמנטים יקבעו כי על מנועי חיפוש אשר מאנדקסים בדפיהם כתבות מאתרי חדשות, ומציגים תקציר של הכתבה עד בטרם הגולש הופנה לאתר, להתחלק בהכנסותיהם מפרסום עם האתרי החדשות המאונדקסים.

כמו כן, רשתות חברתיות כמו פייסבוק אשר בדפיהן מופצים לינקים לאתרים עתירי תוכן ומכילים תקצירים של מאמרים, יידרשו להתחלק בהכנסות מפרסום שהתקבלו כתוצאה משימוש ביצירות אלו.

מאז תחילתו של הפולמוס, גוגל ופייסבוק פועלות במספר דרכים כדי להגן על עצמן מפני חוקי זכויות יוצרים חדשים שעשויים לפגוע בהכנסותיהן.

למשל, כמו שכתבתי בפירוט בחודש אוקטובר האחרון ("גוגל ו-פייסבוק מרחיבות שיתופי פעולה עם אתרי חדשות, מדוע?"), שתיהן פתחו בשיתופי פעולה נרחבים עם אתרי חדשות. שיתופי פעולה שכוללים השקעות ותמיכה במיזמים חדשים וקיימים בתחום החדשות והמידע במספר רב של ארצות. 

אולם, אם שיטת הגזר לא תספק את הסחורה, ענקיות הטכנולוגיה כבר הראו שהן יכולות לעבוד גם בשיטת המקל.

לאיחוד האירופי יש השפעה על פרלמנטים נוספים בעולם המערבי גם שאינם חלק מהאיחוד האירופי. באפריל 2020, רשות התחרות האוסטרלית המליצה לפרלמנט לאמץ בחוק כללים חדשים בנוגע לזכויות יוצרים במרחב הדיגיטלי, אשר יוכל לחייב את גוגל ופייסבוק לשלם תמלוגים לאתרי חדשות אוסטרליים על שימוש בכתבות שלהן.

פייסבוק הודיעה באוגוסט האחרון באופן חד משמעי כי אם החוק יתקבל בפרלמנט, היא תאסור כל שיתוף של לינקים מאתרי חדשות אוסטרליים בפלטפורמה.

לפני מספר שנים, לאחר שהפרלמנט בספרד אימץ חוק בסגנון דומה, וחייב את גוגל בתשלום תמלוגים, מנוע החיפוש הגדול בעולם פשוט חסם מתוך שירות ה-Google News אתרי חדשות בספרד. כתוצאה מכך, נפגעו בעיקר אתרי חדשות קטנים אשר הסתמכו על הפניות תנועה ממנועי חיפוש.

באוסטרליה הצעת החוק החדשה תעמוד בקרוב להצבעה. אתרי חדשות אוסטרליים שמו לב השבוע כי התנועה לאתרם משירות Google News נפגעה, ולטענתם לאחר בירור מול גוגל, נאמר להם כי מדובר ב-"ניסוי" שגוגל עורכת.

לטענת אחד מאתרי החדשות, אתר The Herald, דובר גוגל מסר כי היקף הניסוי משפיע על 1% מאוכולסיית המשתמשים באוסטרליה, ונועד לבחון את הקשרים בין שירות החיפוש של גוגל ואתרי חדשות באוסטרליה. 

עוד מידע ותגובות על האירוע אפשר למצוא ב-searchenginejournal.com

רוצה לקבל את כל העדכונים כשהם חמים?

יותר מ-1,000 מקצועני שיווק כבר הצטרפו לרשימת התפוצה במייל

כתובות נוספות שיעניינו אותך

רייטינג הטלוויזיה לאנשי דיגיטל טרגטת

רייטינג הטלוויזיה – מדריך מקיף לאנשי דיגיטל

פרסום באינטרנט הוא המובן מאליו בימינו. אף כי מאז 2019 יותר ממחצית מתקציבי הפרסום בעולם מופנים לדיגיטל, הדרך של הענף לפסגה לא בהכרח הייתה חלקה ומהירה. בואו נראה כיצד התפתח הפרסום באינטרנט בשלושת העשורים האחרונים…

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד

עדכון חדשות שיווק דיגיטלי שבועי. הישארו מעודכנים עם הידיעות המשפיעות ביותר בעולם השיווק הדיגיטלי.

תגיד שמעת שגוגל...

רוצה להישאר בעניינים עם כל הדברים החשובים שקרו בעולם השיווק הדיגיטלי? אף אחד לא צריך לדעת שאנחנו דואגים לך ככה

דילוג לתוכן